Procjena rizika je temeljni dokument u zaštiti na radu. Podrazumijeva postupak kojim se utvrđuje razina opasnosti, štetnosti i napora u smislu nastanka ozljede na radu, profesionalne bolesti, bolesti u svezi s radom te poremećaja u procesu rada koji bi mogao izazvati štetne posljedice za sigurnost i zdravlje radnika.
Svi su poslodavci na temelju članka 18. Zakona o zaštiti na radu (“Narodne novine”, br. 071/2014, 118/2014, 094/2018 i 086/2018) obvezni imati izrađenu procjenu rizika koja mora biti dostupna radnicima na mjestu rada.
Zato što ista mora odgovarati postojećim rizicima koji se mogu javljati pri obavljanju poslova za poslodavca, a poslodavac je na temelju tog dokumenta obvezan provoditi mjere te poduzimati aktivnosti za sprječavanje i smanjenje izloženosti radnika utvrđenim rizicima.
Procjenu rizika je potrebno izraditi u skladu s Pravilnikom o izradi procjene rizika („Narodne novine“, br. 112/2014 i 129/2019) kojim se propisuju uvjeti, način i metoda izrade, obvezni sadržaji, podaci na kojima se procjena temelji kao i klasifikacija opasnosti, štetnosti i napora koje se potrebno pridržavati pri procjenjivanju.
Uz to, važno je sljedeće:
U skladu s navedenim Pravilnikom, postupak procjenjivanja se sastoji od:
1) prikupljanja podataka na mjestu rada, što uključuje:
– primjer popunjenog obrasca za prikupljanje podataka na mjestima rada: prvi dio (Slika br. 1)

– primjer popunjenog obrasca za prikupljanje podataka na mjestima rada: nastavak (Slika br. 2)

2) analize i procjene prikupljenih podataka, što uključuje:
3) plana mjera za uklanjanje odnosno smanjivanje razine opasnosti, štetnosti i napora, koji mora sadržavati:
– example of a plan of measures in relation to the application of basic occupational safety rules ( Figure 3 )
– example of a plan of measures regarding the application of special occupational safety rules ( Figure 4 )

4) documenting the risk assessment .
The mandatory attachments to the risk assessment are:
The employer can prepare a risk assessment for its own needs or can hire an authorized person (“authorized company”) to prepare it. It is important, regardless of the preparer, that the document must correspond to the existing hazards, hazards and efforts involved in performing the work and must be accessible to workers at the workplace.
Yes, there is. Although employers most often entrust the preparation of this document to authorized entities on the market, it is not uncommon for the delivered documents to be incomplete or of poor quality. Therefore, keep in mind the fact that as an employer you are solely responsible even if you have hired a partner – a professional who did a poor job and delivered a poor-quality risk assessment.
First of all, we advise you to take your obligations regarding the preparation of this document seriously. If you as an employer have a poor quality risk assessment, it is certain that other activities that rely on such an assessment will also be of questionable quality.
If you have any questions related to this topic or are interested in creating the quality risk assessment you need, feel free to contact us!