Procjena rizika – kako je izraditi?

Što je procjena rizika?

Procjena rizika je temeljni dokument u zaštiti na radu. Podrazumijeva postupak kojim se utvrđuje razina opasnosti, štetnosti i napora u smislu nastanka ozljede na radu, profesionalne bolesti, bolesti u svezi s radom te poremećaja u procesu rada koji bi mogao izazvati štetne posljedice za sigurnost i zdravlje radnika.

Tko je sve obvezan imati procjenu?

Svi su poslodavci na temelju članka 18. Zakona o zaštiti na radu (“Narodne novine”, br. 071/2014, 118/2014, 094/2018 i 086/2018) obvezni imati izrađenu procjenu rizika koja mora biti dostupna radnicima na mjestu rada.

Zašto je za poslodavca važno imati kvalitetnu procjenu rizika?

Zato što ista mora odgovarati postojećim rizicima koji se mogu javljati pri obavljanju poslova za poslodavca, a poslodavac je na temelju tog dokumenta obvezan provoditi mjere te poduzimati aktivnosti za sprječavanje i smanjenje izloženosti radnika utvrđenim rizicima.

Kako se procjena izrađuje? Je li način njene izrade negdje propisan?

Procjenu rizika je potrebno izraditi u skladu s Pravilnikom o izradi procjene rizika („Narodne novine“, br. 112/2014 i 129/2019) kojim se propisuju uvjeti, način i metoda izrade, obvezni sadržaji, podaci na kojima se procjena temelji kao i klasifikacija opasnosti, štetnosti i napora koje se potrebno pridržavati pri procjenjivanju.

Uz to, važno je sljedeće:

  • poslodavac je obvezan na mjestu rada čuvati procjenu rizika u pisanom ili elektroničkom obliku za sve poslove koji se na tom mjestu rada obavljaju
  • procjena u svakom trenutku mora odgovarati postojećim rizicima
  • procjena mora biti dostupna radnicima na mjestu rada (obavijest poslodavca o dostupnosti procjene rizika – primjer)
  • radnici i njihovi predstavnici moraju biti aktivno uključeni u postupak izrade procjene
  • u procjenjivanju rizika obvezno sudjeluju i ovlaštenici poslodavca za zaštitu na radu te stručnjaci za zaštitu na radu, a poslodavac po potrebi u izradu može uključiti i stručnjake iz pojedinih područja
  • o procjeni te njenim izmjenama i dopunama na svojim sjednicama raspravlja odbor za zaštitu na radu koji procjenu prihvaća ili predlaže ispravke te u tom smislu daje primjedbe i prijedloge (odnosi se na poslodavce koji imaju obvezu osnivanja odbora)
  • procjenjivanje rizika se provodi u skladu s „Matricom procjene rizika“ iz Pravilnika, prema općim kriterijima razine rizika (vjerojatnost, posljedica) pri čemu se rizik procjenjuje kao mali, srednji ili veliki.

Od čega se postupak procjenjivanja rizika sastoji?

U skladu s navedenim Pravilnikom, postupak procjenjivanja se sastoji od:

1) prikupljanja podataka na mjestu rada, što uključuje:

  • poslove koji se obavljaju na mjestu rada
  • broj radnika koji obavljaju iste poslove
  • mjesta rada gdje se poslovi obavljaju
  • uređenje mjesta rada
  • popis radne opreme
  • popis izvora fizikalnih, kemijskih i bioloških štetnosti i
  • organizaciju rada i raspored radnog vremena.

– primjer popunjenog obrasca za prikupljanje podataka na mjestima rada: prvi dio (Slika br. 1)

– primjer popunjenog obrasca za prikupljanje podataka na mjestima rada: nastavak (Slika br. 2)

2) analize i procjene prikupljenih podataka, što uključuje:

  • utvrđivanje opasnosti, štetnosti i napora
  • procjenjivanje opasnosti, štetnosti i napora
  • utvrđivanje mjera za uklanjanje odnosno smanjivanje opasnosti, štetnosti odnosno napora

3) plana mjera za uklanjanje odnosno smanjivanje razine opasnosti, štetnosti i napora, koji mora sadržavati:

  • rokove
  • the authorities responsible for implementing the measures and
  • method of control over the implementation of measures

– example of a plan of measures in relation to the application of basic occupational safety rules ( Figure 3 )

– example of a plan of measures regarding the application of special occupational safety rules ( Figure 4 )

4) documenting the risk assessment .

The mandatory attachments to the risk assessment are:

  1.   safety data of sources of physical hazards, chemicals, or biological agents used
  2.   list of work equipment used in performing tasks
  3.   list of personal protective equipment for the tasks in which it must be used
  4.   list of necessary tests
  5.   list of jobs with special working conditions.

Who can even create a risk assessment?

The employer can prepare a risk assessment for its own needs or can hire an authorized person (“authorized company”) to prepare it. It is important, regardless of the preparer, that the document must correspond to the existing hazards, hazards and efforts involved in performing the work and must be accessible to workers at the workplace.

Does the employer have responsibility for the risk assessment even if it is entrusted to an authorized occupational safety company?

Yes, there is. Although employers most often entrust the preparation of this document to authorized entities on the market, it is not uncommon for the delivered documents to be incomplete or of poor quality. Therefore, keep in mind the fact that as an employer you are solely responsible even if you have hired a partner – a professional who did a poor job and delivered a poor-quality risk assessment.

How can you help us?

First of all, we advise you to take your obligations regarding the preparation of this document seriously. If you as an employer have a poor quality risk assessment, it is certain that other activities that rely on such an assessment will also be of questionable quality.

If you have any questions related to this topic or are interested in creating the quality risk assessment you need, feel free to contact us!