Procjena rizika je temeljni dokument u zaštiti na radu. Podrazumijeva postupak kojim se utvrđuje razina opasnosti, štetnosti i napora u smislu nastanka ozljede na radu, profesionalne bolesti, bolesti u svezi s radom te poremećaja u procesu rada koji bi mogao izazvati štetne posljedice za sigurnost i zdravlje radnika.
Svi su poslodavci na temelju članka 18. Zakona o zaštiti na radu (“Narodne novine”, br. 071/2014, 118/2014, 094/2018 i 086/2018) obvezni imati izrađenu procjenu rizika koja mora biti dostupna radnicima na mjestu rada.
Zato što ista mora odgovarati postojećim rizicima koji se mogu javljati pri obavljanju poslova za poslodavca, a poslodavac je na temelju tog dokumenta obvezan provoditi mjere te poduzimati aktivnosti za sprječavanje i smanjenje izloženosti radnika utvrđenim rizicima.
Procjenu rizika je potrebno izraditi u skladu s Pravilnikom o izradi procjene rizika („Narodne novine“, br. 112/2014 i 129/2019) kojim se propisuju uvjeti, način i metoda izrade, obvezni sadržaji, podaci na kojima se procjena temelji kao i klasifikacija opasnosti, štetnosti i napora koje se potrebno pridržavati pri procjenjivanju.
Uz to, važno je sljedeće:
U skladu s navedenim Pravilnikom, postupak procjenjivanja se sastoji od:
1) prikupljanja podataka na mjestu rada, što uključuje:
– primjer popunjenog obrasca za prikupljanje podataka na mjestima rada: prvi dio (Slika br. 1)
– primjer popunjenog obrasca za prikupljanje podataka na mjestima rada: nastavak (Slika br. 2)
2) analize i procjene prikupljenih podataka, što uključuje:
3) plana mjera za uklanjanje odnosno smanjivanje razine opasnosti, štetnosti i napora, koji mora sadržavati:
– primjer plana mjera u odnosu na primjenu osnovnih pravila zaštite na radu (slika br. 3)
– primjer plana mjera u odnosu na primjenu posebnih pravila zaštite na radu (slika br. 4)
4) dokumentiranja procjene rizika.
Obvezni prilozi uz procjenu rizika su:
Procjenu rizika za vlastite potrebe može izrađivati sam poslodavac ili za njenu izradu može angažirati ovlaštenu osobu (“ovlaštenu tvrtku”). Pritom je važno, neovisno o izrađivaču, da navedeni dokument mora odgovarati postojećim opasnostima, štetnostima i naporima pri obavljanju poslova te da mora biti dostupan radnicima na mjestu rada.
Da, ima. Iako poslodavci najčešće izradu ovog dokumenta povjeravaju ovlaštenim subjektima na tržištu, nije rijedak slučaj da isporučeni dokumenti budu nepotpuni ili manjkave kvalitete. Stoga, imajte u vidu činjenicu da ste kao poslodavac isključivo vi odgovorni čak i u slučaju ako ste angažirali partnera – profesionalca koji je obavio loš posao i isporučio vam nekvalitetnu procjenu rizika.
Najprije vam savjetujemo da obveze oko izrade ovog dokumenta shvatite ozbiljno. Ako kao poslodavac imate nekvalitetnu procjenu rizika, izvjesno je da će i ostale aktivnosti koje se naslanjaju na takvu procjenu kod vas biti dvojbene kvalitete.
Ako imate bilo kakvih pitanja vezanih za ovu temu ili ste zainteresirani za izradu kvalitetne procjene rizika koja vam je potrebna, slobodno nam se javite!